Finns du?

Samtliga ungdomsförbund har varit emot datalagringsdirektiv som klubbades igenom i dag. Tänk om en politiker av alla dessa som gladleligan idag sa ja till övervakningssamhället kunde lyssnat. Tänk om en av dessa kunde kanske i alla fall försökt förstå deras oro. Tänk om de kanske kunde sett några problem med att vårt rättssystem nu sätts på dekis och att vem som helst ska och kan övervakas, inte längre enbart den misstänkte. Och tänk om de kanske hade insett, att  Sverige redan är påväg mot ett fullt utbyggt övervakningssamhälle.  Och att det kanske är dags att sätta stopp nu. En gång för alla.

Ja, mycket tänk om. Då skulle vi inte haft datalagringsdirektivet. Men det är inte vad det här ska handla om ,utan om Socialdemokraterna. I dag hade de en gyllene chans att ta i från alliansen majoriteten, sätta ner foten men gjorde inte det. Det är egentligen svårt att förstå varför. Jo, att  Folkpartiet kallar sig liberaler men gör ändå det motsatta (nyspråk) och allt det där- det där har jag varit igenom förut. Men min fråga är, var är Socialdemokratiska motståndare till DLD? Allvarligt, var är ni? Existerar ni? Jag förstår att samtliga ledamöter i riksdagen saknar ryggrad, vilket gjorde mig delvis lite ledsen faktiskt. Ja, ledsen- just för att det finns vissa socialdemokrater som jag genuin tyckte om och respekterade. Tills i dag. Nu skiter jag i vilket. De har svikit det lilla hopp jag ändå hade till dem. Men åter till huvudfrågan. Inte kan det vara så illa att ett parti som Socialdemokraterna, ett visserligen mer stängt än dåtidens Berlinmur stundtals men ändock är fyllt med ja-sägare som ropar ja i takt med partiledningen och den ”officiella linje”? Är det så illa? Reflekterar ni inte? Nu skiter jag i om du, just du sitter i riksdagen eller inte ,utan bara att du är politiskt aktiv (aktiv socialdemokrat) och i fråga sätter och/eller motsätter dig DLD.

Jag vill höra från dig. Jag vill veta att du finns om du nu gör det. Skriv en kommentar eller maila om du nu vill vara anonym och det känns bättre. Snälla, jag ber dig/ er.

Att Socialdemokraterna sparkar och vägrar lyssna på sitt ungdomsförbund är egentligen illa nog, om inte värre men att ingen socialdemokrat ställt sig upp och i alla fall i fråga satt DLD, ja det är något alldeles egendomligt. Det är en skandal. Det är pinsamt.

Jag visste att det var illa ställt med Socialdemokraterna, men inte såhär illa. Det trodde jag faktiskt inte.

AB, Jonas Sjöstedt

 

One thought on “Finns du?

  1. Ping: Ynkliga socialdemokratin « Johannes Blogg.

Kommentera

