Ynkliga socialdemokratin

Jag skrev precis efter att datalagringsdirektivet röstats igenom ett inlägg,  med rubriken ”finns du”. Där undrade jag helt enkelt om det fanns en socialdemokrat, en aktiv sådan- som i alla fall har något kritiskt att säga om datalagringsdirektivet. Jag fick inget svar. Nu inbillar jag ju mig inte att så många läser min blogg, tvärtom men jag skrev även och efterlyste en aktiv sosse på Twitter. Utan resultat. Att 112 rikdagsledamöter röstar ja till datalagringdirektivet må vara hänt och är i allra högsta grad tillräckligt anmärkningsvärt, men att ingen utanför partipiskan säger något eller yttrar något kritiskt ord, är väldigt märkligt. Det finns gott om vettiga socialdemokrater utanför riksdagen (egentligen de klokaste). Var är dem? Lena Sommestad som jag respekterar, har inte sagt ett ljud. Jag har inte hört eller sett något. De närmaste socialdemokratin jag har hittat är Aftonbladets ledarsida, där flertalet tagit ställning emot datalagringsdirektivet och uppmärksammat Socialdemokraternas flathet. Att de inte ens i fråga satt datalagringsdirektivet, än mindre lyssnat på sitt ungdomsförbund. Tycka vad man vill om övriga borgerliga partier men i t.ex. Centerpartiet finns det ju en rad som var kritiska och i fråga satte, för att sedan rösta nej. Men inte i Socialdemokraterna. Inte i Moderaterna heller i och för sig, men de hade jag inte förväntat mig något annat av. Det hade jag faktiskt av Socialdemokraterna. Jag hade förväntat mig en och annan kritisk röst.

Centerpartiet hade somsagt sådana och som vågade, vilket är beundransvärt- ställa sig upp och säga nej. Det var mer än Socialdemokraterna, ett parti som vill styra landet efter nästa val mäktade med. Alla satt tysta, reflekterade inte om att rättssäkerheten sätts ur spel och att kanske, kanske övervakningen gått för långt.

Så när vinden blåser, när det finns dem som vill övervaka ännu mer vet vi att samtliga socialdemokrater sitter tyst och nickar.  Låt oss komma ihåg det nästa gång det handlar om människors grundläggande rättssäkerhet och integritet på nätet.

En minst sagt sorglig syn. Så feg och okritisk har Socialdemokratin alltså blivit.

5 thoughts on “Ynkliga socialdemokratin

  1. Jag är inte helt förvånad med tanke på debatten om FRA-lagen. När den frågan debatterades var socialdemokraternas enda kritik att de inte involverats mer i processen. Kritiken av själva lagen och de principiella aspekterna lyste med sin frånvaron och det som framfördes kan väl sägas koka ned till ”vi är tjuriga eftersom vi inte fick vara med”.

    Men visst, det är sorgligt att det inte är någon som vågar sticka ut litet och kritisera.

    • Nej, så är det ju. Bodström var ju en av arkitekterna bakom FRA en gång i tiden men Mona Sahlin, lovade om jag inte misminner mig att avskaffa FRA inför valet!? Eller drömmer jag?

      Men just partiets flathet och att ingen kritisk röst höjs för DLD, är riktigt skrämmande.

      • Bodström låg inte bakom ”FRA-lagen” (han var väl istället kritisk till vissa delar). Däremot är det han som är master-mind bakom datalagringsdirektivet. Bodström ville dessutom lagra webbsurfning och en hel massa annat också.

      • Jaså? Jaha, jag kanske blandade ihop det med DLD då. Har dock alldeles för mig att han även låg bakom FRA, delvis i alla fall. Får undersöka det närmare.

        Jo, det kanske var en ordentlig översyn som skulle göras. Vet dock att henne samarbetapartner, i alla fall Vänstern ville avskaffa den. Även MP var väl minst sagt kritiska.

      • Mona Sahlin lovade inte att avskaffa FRA-lagen. Det var nog mer ett löfte om att se över den, fast de lyckades bra med att få det att se ut som ett mer långtgående löfte än vad det var.

Kommentera

