Jag hatar det du håller på med, Young. Sluta

Jag är förutom mitt nästan ohälsosamma engagemang för Djurgården, Mancher United- supporter. Det gör att jag försöker så gott det går, att följa laget och har gjort så sedan den dagen, mer eller mindre jag fick upp ögonen för fotboll- år 2000. Idag vann de mot Aston Villa med 4-0. Det var inget snack, egentligen. Men det som nästan gör att jag känner avsky är något annat, det är Ashley Young. Han är en fantastisk fotbollsspelare som man kan ifall man vill, säga hur många fantastiska saker om. Så bra är han. Men han vill tydligen att folk ska se något annat- hans skådespelarkonster. Mot Aston Villa idag filmade han till sig straffen som gav United 1-0. Visst var benet där, men Villa-spelaren drog bort det och Young valde att göra en fin  extra kreativ piruett. Det blev svårt för domaren och jag förstår delvis varför han blåste, men varför Young? Om detta var första gången skulle jag inte sagt något. Alla kan göra idiotgrejer men mot Queens Park Rangers för några omgångar sedan gjorde han något ännu värre, han kände en liten och minimal touch och ramlade som om någon verkligen tacklat honom brutalt. Domaren gick på det, det blev rött kort och straff. Detta hade dessutom föranletts med en offside på en meter som linjedomaren blundat för men det hör inte hit i sammanhanget.

Jag vill inte ha det så här. En gång, visst. Jag kan ta det. I stridens hetta kan spelare bete sig illa och göra allt bokstavligen för att få fördel men flera gånger och tätt inpå varandra. Nej, jag känner avsky. Ren j-vla avsky. Det klart, vi mötte lag som vi ska slå men jag vill ändå inte vinna med vetskap om att en domare och en av våra spelare, har på otillbörlig väg en del i det. Det är ovärdigt. Vi är bättre än så. Vi ska vinna på våran kvalité. Inte på en spelares vedervärdiga osportslighet.

Ändå finns det United-supportrar som försvarar Youngs agerande i den här matchen. Att foten var där och han gjorde ”bara det bästa av det”. Nej, det var mer än så. Han föll inte på benet, han föll på benet som han trodde var där och möjligen kände av. En otrolig skillnad. Om Young hade velat kunde han stått upp. Och det värsta av allt, han gjorde det igen.

Young har alltså gjort samma sak två gånger på kort tid. Den ena filmningen mer uppenbar än den andra. En så fantastisk fotbollsspelare känner det behovet av att så uppenbart filma. Jag förstår det inte. Förklara, snälla.  Det är alltså det som Young vill bli ihåg kommen som. Inte för sina fantastiska framspelningar eller mål, utan skådespeleri. Det påminner lite om en annan före detta United spelare, Ronaldo som i högre rad, trots sina otroliga begåvningar tar varje chans till att filma.

Mitt Manchester United ska vinna på kvalité och fint spel, inte på en spelares osportslighet. Det är inte mitt United. Därför känner jag bara avsky när jag återigen får bevittna en så fantastisk spelare filma till sig en straff. I mitt lag. Och sätta det i fokus. Att just sätta något som präglar hela matchen. Och göra det på ett så regelvidrigt sätt.  Ingen kommer ihåg matchen vi just spelade, eller hur bra vi var utan just Youngs vidrighet.

Jag hatar det verkligen.

Bara sluta. Snälla.

AB

Kommentera

