Du behöver bara lyssna på Annie Lööf en gång

För en stund sen var det lördagsintervju med Annie Lööf. Det var flera i mitt twitterflöde som genomled intervjun. Jag beundrar verkligen dem. Det gör jag verkligen, av hela mitt hjärta. Jag stod inte ut och försäkrade mig om att stänga av radion i god tid före intervjun. Och jag är övertygad om att jag gjorde rätt. Jag besparade mig själv den där otroliga tragikomiken som infinner sig när man lyssnat på Lööf flera gånger. För det har jag gjort. Det är flera gånger för mycket.

Det ligger nämligen till såhär när det gäller Annie Lööf. Om du har hört en intervju med henne så räcker det. Då har du hört allt. Det kan för all del vara i en debatt också. Det räcker så. Om du lyssnar flera gånger utsätter du dig bara för orimligt mycket lidande. Det är inte värt det. Så, varför är det så jobbigt då? Jo, det Annie Lööf är så duktig på och hennes främsta tillgång och nackdel, är att hon hela tiden slänger ur sig floskler. De är inte underbyggda, har sällan kontakt med verkligheten utan bara finns där. Det är saker som låter bra, utan teckning i politiska förslag. Nu tänker ni ”men det gör ju alla politiker”. Jo, till viss del men ingen och då menar jag verkligen INGEN, kommer i närheten av hennes ordbajsande utan relevans och konstruktivitet. Maud Olofsson tyckte många av oss var duktig på det. Hon har fått sin överkvinna (?). Det kanske är just därför som jag varit inne på i tidigare inlägg, hon valdes som partiledare.

Jag slutar inte förvånas att Centerpartiet, ett parti med tidigare klar ideologi vill ha en sådan partiledare. Eller för den deleln, liberaler som verkligen gillar henne. Varför? För att hon drar till med samma floskler till vansinne, svarar inte på frågor och upprepar dessa under andra intervjuer?

Jag tror det här urholkar politiken och förtroendet för densamma. Men visst finns det även fördelar. Om du en gång lyssnat på Annie Lööf, behöver du inte göra det någon mer gång. Spela bara upp den intervju du en gång lyssnat på en gång till, om du mot förmodan glömt bort vad det var hon sa.

Och det är faktiskt väldigt skönt.

PS. Till hennes försvar så sa hon tydligen i intervjun att det är svårt att veta om Kina är en demokrati, eller diktatur (!) och om vi ska exportera vapen dit. Det var något nytt, trots allt. Hur man överhuvudtaget kan yttra sådana ord som minister, är ju en gåta. Och en skandal. Här mer om hennes okunskap. DS.

4 thoughts on “Du behöver bara lyssna på Annie Lööf en gång

  1. idag är politiken och ideologin inte intressant. 2006 var starten då man sålde själen i sin partipolitik för att få springa i maktens korridorer. I dag är makten mer intressant än politiken. Vi kommer att få uppleva mer av den sorten som annie representerar. Vet inget kan inget men makten lockar

  2. Ping: Lasses blogg » Floskeldrottningens vimsande

Kommentera

