Gör testet

När vi ändå talar om amerikansk politik. Jag gjorde ett test om vem jag står närmast i det amerikanska presidentvalet och blev mest överens med Kent Meslay som jag förövrigt inte ens visste vem det var innan. Han är en kandidat från Green Party. Noterbart är att jag var mer överens med Gary Johnson (68%), libertarian och före detta guvernör för New Mexico än Barack Obama (62%).

Testet är givetvis långt ifrån heltäckande och man skulle gärna vilja utveckla svaren mer. Som t.ex. på frågan om USA ska fortsätta lägga sig i andra länder. Mitt svar var nej, men det innebär inte att USA ska fullständigt skita i allt och alla och isolera sig, utan mer att USA ska inte utifrån egen agenda och när de själv önskar- lägga sig i andra länders affärer. Det var väl också delvis därför jag är mer överens med en libertarian än Obama för han förespråkar mer en tilbakadragen utrikespolitik, till skillnad från Obama.  Man får ju enstaka frågor utifrån olika områden som sociala frågor, ekonomin osv. Men det som gör det till ett intressant test, är att alla kandidater (nåväl, nästan i alla fall) som ställer upp i presidentvalet finns representerade och inte bara de etablerade som Obama och Republikanernas olika. Det ger en bättre helhetsbild men testet bör såklart tas med en nypa salt, även om det ger en viss fingervisning.

Gör testet här. Alltid lär du dig något. Eller så får du dig ett gott skratt.

One thought on “Gör testet

  1. Ping: Kommer tester avgöra valen?

Kommentera

