Mina betyg på partiledarna

Jag är fortfarande lika bitter över att jag såg partiledardebatten. Tro inget annat, men tänkte ändå ge mig på att betygsätta partiledarnas prestation. Bara på skoj, sådär. Vi tänker oss en 1-5 plusskala (ja, man kan även få en halvpoäng). Here it goes:

Fredrik Reinfeldt +++

Den gode Fredrik är, tycka vad man vill om honom, otroligt skicklig i debatter. Han svarar sällan på frågor, bara de han anser är relevanta utan lyckas dribbla bort det rätt bra och är en snabb retoriker. Men vilken politiker gör inte så?  Så även i kväll. Hade stundtals ett visst övertag på Stefan Löfven men kändes också ovanligt bitter och nästan otrevlig. Överdrivet faktiskt. Reinfeldt brukar överlag, märkligt nog ses som sansad och MR ”trevlig kille” men idag var han det definitivt inte. Det blev för mycket löjliga angrepp. Därför ”bara” tre + och även för att han, trots massarbetslöshet verkar ”nöjd” med utvecklingen. Otroligt.

Jan Björklund ++,5

Majoren fortsätter att förneka sitt ansvar för utvecklingen i skolan, trots ansvar i sex år. Det håller inte. Försökte även läxa upp Jonas Sjöstedt i ekonomisk politik, fast han själv vill gå med i Euron bland annat. Ridå. Överlag skicklig, såklart. Likt Reinfeldt väldigt politiskt skolad och kan sin sak. Men blir bara två +, och en halv poäng. Det är svårt att ge högre för någon som inte kan stava till ordet ansvar. Det gäller i och för sig hela regeringen.

Göran Hägglund +,5

Fick lite utrymme idag. Han är en rolig jävel, det är bara att erkänna, sen kan man tycka vad man vill om honom. Försöker alltid ge det där sansade och moraliska intrycket. Fick in få poänger men ett hyfsat roligt skämt i allt detta. Dock inte tillräckligt bra. Kom bort.

Annie Lööf +

Jag kan egentligen inte med gott samvete ge henne något +, men det vore väl lite väl taskigt så ett får det väl bli. Jag blir inte klok på henne. Idag säger hon inget obekvämt men har svårt att tala om vad HON och hennes parti tycker, och har problem med fakta.  Jag kan inte sluta fundera på hur hon kunde bli partiledare. Det här håller inte. Floskler och det gamla vanliga. Inte bra nog.

Jimmie Åkesson +

När han inte kunde koppla allt till invandringen blev det inte roligt längre. Han är alltid lugn och det är bra, men när han ville koppla allt och då menar jag ALLT, förutom kanske vapenexporten som inte går att koppla till invandringen, blir det tillslut bara löjligt. Det var vad Jimmie var idag. Bara löjlig.

Gustav Fridolin +++,5

Jag ska erkänna direkt. Jag gillar verkligen Gustav och det vet ni som följt bloggen ett tag. Han är tydlig, så även idag. Kan i och för sig ses som ”mästerlig” och lite farbrormässig med tanke på sin lärarbakgrund. Men idag som många andra gånger, lugn och tydlig. Jag tyckte till och med han var klart bäst idag. Förde fram sin politik, tycka vad man vill om den och gick till attack när så krävdes. Bra insats!

Stefan Löfven +++

Hans första debatt idag och det gick helt okej. Han känns lite stel och tråkig, men ändå i allt detta- stabli. Snurrade in sig i ett hörn i debatten med Reinfeldt någonstans. Dock eftertänksam och för det mesta, saklig. Ganska få egna politiska besked, men ändå några. Det drar ner betyget. Kampen han och Reinfeldt emellan blev ”oavgjord”.

Jonas Sjöstedt ++, 5

Nej, det gick inte så bra idag, på sin spets hyfsat. Jonas var arg och det blev lite väl skrikigt över det hela. Visst lyckades han överlag helt okej med att föra fram politiken och gå till attack, men till de redan frälsta är jag rädd. Dessvärre lyckades högern bra med att framställa hans politik som oansvarig. Kunde talat mer om de utsatta och krossandet av välfärden. Gjorde det knappt överhuvudtaget. Han kan så mycket bättre.

Om debatten

Annars är mina bestående intryck av debatten att det blev flamsigt. När den ene angripit den andre fick vederbörande knappt chans att svara, för då bytte man ämne. Det blev väldigt konstigt. Men överlag bra struktur och programledare. Det var även djupt deprimerande att se Stefan Löfven, som kunde markerat och visat hur han och S vill göra annorlunda, ducka på frågan angående vapenexportering til Saudiarabien. Han, liksom Reinfeldt pekade på hur den nuvarande restriktive lagstiftningen är bra. Pinsamt och riktigt tråkigt. Nu går istället S och M hand i hand om att beväpna diktaturer. Heder till Fridolin, Sjöstedt, Hägglund och delvis även Björklund, som var tydliga. Inga vapen till förtryckare. Är det så svårt, Löfven? Vi fick även se prov på ny argumentation angående vapenexport. Det skapar jobb. Skit i människorna vi de facto förstör för, jobben är viktigare. Har vi inte kommit längre? Det kändes även surrealistiskt och som jag tog upp i föregående inlägg, att sjukförsäkringen inte diskuterades och dessa omänskliga regler. I mitt förra inlägg länkade jag dessutom till en artikel, som visar hur utförsäkrade har självmordstankar. I en debatt som är två timmar lång kan jag känna att det är på sin plats att prata om hur regeringen krossat trygghetssystemen, och att det får konsekvenser för människor. Det blir aldrig uttjatat att prata om det, så länge människor mår dåligt.

Kommentera

