Valdeltagande i amerikanska presidentval

Jag hade tråkigt och kom av någon anledning in på valdeltagandet i amerikanska presidentval. En överlag rätt deprimerande historia. Så sent som 1996 när Bill Clinton ville bli omvald var valdeltagandet under 50%. Alltså, mindre än hälften tyckte det var mödan värt  att gå och gå att rösta. Under de tre presidentval på 80-talet låg valdeltagandet på ”högst” 55%, men hela tiden en liten, liten bit över 50%. När George Bush 2000 vann ett av historiens jämnaste val, så var valdeltagandet på dryga 51%. I nästa val 2004, så blev det en liten uppgång med några procent (56%) och den utvecklingen har fortsatt även 2008 när Obama blev vald. Då var det närmare 60% som röstade. Givetvis en positiv trend som det bara är hoppas, håller i sig i November.

Så vart vill jag komma med det här? Jag vet inte. Jag har i och för sig alltid, utan att ha kikat närmare på det, vetat att valdeltagandet varit dålig men såhär dåligt och illa trodde jag faktiskt inte det var. Vad det beror på kan såklart diskuteras, och bör givetvis tas upp till ytan mer än det gör. Men det tänker jag inte göra i detta inlägg. Min uppfattning är att det låga valdeltagandet sällan diskuteras i USA. Det ses inte, som det verkar, som en angelägen fråga. Eller gör det? Rätta mig för all del om jag har fel.

Istället tänker jag bara nämna det faktum att när en amerikansk president tar en jordskredsseger, republikan eller demokrat, så bör vi kanske innan vi imponeras över segermarginalen ta en titt på de som stannat hemma.

För de har genom historien faktiskt nästan varit fler än de som faktiskt röstat… Eller i alla fall på god väg att varit lika många.

Statistik här. Och ja, jag tog upp en liten del av statistiken. Det gjorde jag medvetet för att göra en enkel poäng.

 

Kommentera

