Fyra progressiva kandidater att hålla ögonen på i det amerikanska valet 2012

Jag är säker på att ni redan märkt vid det här laget att jag är väldigt intresserad av amerikansk politik och det blivit mycket inlägg om det på sista tiden. Jag hoppas att någon läsare, av de få jag har, finner det intressant i alla fall. Jag tänkte nedan göra en lista på intressanta kongress/senat race där kanske det kan bli så att fler progressiva demokrater kan komma att knipa en plats. Således är den här listan inte för er som gillar Republikanerna. Just a heads up.

Elizabeth Warren  Scott Brown

När Ted Kennedy tragiskt gick bort för tre år sedan utlystes det omval och oväntat nog knep en Republikan Ted Kennedys gamla säte i Massachussets. Nu är Scott Brown uppe för val 2012 och möter en tuff utmanare i Elizabeth Warren. Progressiv demokrat som kämpar för medel och arbetarklassen. I det här racet har Elizabeth god chans att vinna, och Demokraterna en god chans att ta tillbaka ett säte som länge och väl tillhört dem. Men det kommer bli tight och de senaste mätningarna visar att det nästan är dött lopp kandidaterna emellan. Den senaste tiden har mätningarna visat olika, men som det verkar, så leder Warren. Dock inom felmarginalen.

Alan Grayson

Ni kommer väl ihåg honom, va? Lyckades bli vald till kongressen i och med Obamas valseger 2008 i Floridas åttonde distrikt. Tog kongressen med storm och gjorde sig ett namn, framför allt med att presentera Republikanernas sjukvårdsplan som ”don`t get sick and if you do, die quickly”. 2010 åkte han ur kongressen med dunder och brak. Inte speciellt konstigt, då Republikanerna övertog majoriteten i kongressen och många demokrater åkte ut. Men nu vill han tillbaka och ställer den här gången upp Floridas nioende distrikt, ett mer tacksamt distrikt för Demokraterna.  Hans chanser är svårt att sia om, då det ännu vad jag vet är klart vem han får möta. Men han har hyggliga chanser att bli invald. Givetvis beroende på, då Florida är en nyckelstat i ett presidentval, hur det går för Obama där. Han är progressiv, kämpar för det han tror på och viker aldrig en tum. Har inför valet i natt, ett klart övertag, och bör kunna vinna.

Tammy Baldwin

Nåja, hon är visserligen redan kongressledamot men kommer i det här valet fokusera på att bli senator istället. En av de mest liberala (ja, den amerikanska definitionen) i kongressen. Har som jag ser det en väldigt god chans att vinna. Om hon vinner blir hon den första öppet homosexuella kvinnan i senaten.

Joe Kennedy

Ännu en i Kennedyklanen som vill föra tron vidare, och är en kandidat för ett kongressäte, som länge hölls av Demokraten Barney Frank, men i god tid före valet bestämt sig för att gå i pension. Hans chanser? Hyfsade, skulle jag säga. En progressiv demokrat, som Kennedy-familjen överlag. Och i ett traditionellt demokratiskt distrikt.

Sådär ja. Fyra progressiva kandidater med hjärtat på rätt ställe som jag ser det, och som vill göra USA till ett bättre land att leva i. För alla.

Tycker ni jag har missat någon? Det kan jag säkert ha gjort. I så fall, hojta gärna till.

Kommentera

