Vad landslagets lek egentligen handlade om

Jag har själv spelat fotboll och vet hur det kan vara i ett lag. Man larvar, vissa tycker det är roligare och gärna på bekostnad av andra. Fast när jag höll på, även om jag knappaste spelade i ett så bra lag med bra människor, så fungerade det ganska smärtfritt. Men jag var ganska ung när jag lade av med fotbollen, så det går inte riktigt att jämföra med landslagets ”lek” på dagens träning. Jag vet också att detta förekommer inom lagidrotter, kanske i synnerhet inom fotbollen på vuxennivå. Om det handlar om mobbning och mobba andra människor, sina lagkompisar? Nej, jag tror inte det. Det är en löjlig men rolig grej för att avdramatisera. Intet på något sätt ett nytt fenomen.

Men det är inte vad det handlar om. Det handlar om vad man skickar för signaler. Som Anne-Charlotte Marteus skriver på Expressens ledarblogg, så är dessa spelare internationella stjärnor som är förebilder för många unga spelare. De måste tänka på vilka signaler de skickar iväg. I och med detta, med en träning öppen för allmänheten skickar de iväg signaler om att det som gjordes på dagens träning är okej. Det är okej att pricksjuta på någons bak och den som blir utsatt, ska bara acceptera det. Vi vet hur det är i unga åldrar och sånt här förekommer, tro mig. Om inte på fotbollsplanen men på andra ställen som inkluderar stora grupper. Och då är det inte roligt, för där blir unga människor på riktigt utsatta.

Det är vad det handlar. Därför var landslagets, till synes oskyldiga lek väldigt illa genomtänkt. Och för det förtjänar alla inblandade kritik.

Det borde dem förstå.

Kommentera

