”Bara en lek”. För vem?

”Det är ju bara en lek”, ”vad är egentligen problemet?” är snarlika reaktioner man kan få från de som faktiskt sägs förstå eller kunna fotboll. Ja, till och med från väl etablerade fotbollsjournalister när det gäller landslagets lek. En del av mig kan verkligen bli imponerad över den reaktionen, den totala ignoransen. För som jag skrev i föregående inlägg om samma ämne, jag har själv spelat fotboll och vet hur det kan vara i lag. I vårt lag där jag spelade, vill jag ändå påstå, att jag i alla fall – kom lindrigt undan. Men det var alltid så tydligt att det var vissa normer man skulle hålla sig inom. Om man inte var sådan, så skulle man ändå låtsas så skulle allt bli bra. Då slapp man den där utfrysningen eller rena utsattheten. Landslagets lek var just en lek, men för barn och ungdomar är det något annat. Då kan det var utsatthet för att de inte gjorde som alla andra i gruppen. Då är det inte roligt längre och som förebilder, borde landslaget faktiskt förstå. Fast framför allt, då är inte alla med på det.

Men när ni gör er roliga över det här och tycker att media förstorar upp det – i synnerhet ni som anser er kunna något om fotboll, så ignorerar ni de barn och ungdomar som dagligen känner sig utsatta av snarlika lekar. Ert svar blir bara: ”Det är ju bara en rolig lek”.

Visst. Men för vem?

Expressen

Kommentera

