SVT utklassade TV4. Det hade vem som helst gjort

TV4:s uppställning det här EM.et har varit intressant, om vi nu bortser från all reklam, som deras sändningar uteslutande har bestått av. De försökte göra ett eget koncept med att ha en studio vid något slags torg, där supportrar samlas för att se matchen. Till skillnad från SVT, som valde en biograf med supportrar på plats. Ett lovvärt initiativ och inte mycket att gnälla på. Sen då, experterna? Om TV4 med att anlita Henrik Larsson och Caroline Seger menade att de vill att TV-tittarna ska somna under studiosnacket, så hittade dem ju verkligen rätt. Henrik Larsson, en helt fantastisk fotbollsspelare hade ett sådant oengemang (alltså, det han utstrålade) och var så tråkig, att jag trodde jag dagdrömde när jag de få gånger jag stod ut att lyssna på honom. Caroline Seger likadan, nästan en sämre tvilling till Larsson. Även hon en bra spelare, men som rätt tidigt när Sverige åkte ut deklarerade att hon inte längre bryr sig om EM. Nej, så bra då. Vad gör du där då? Det går inte ens om man riktigt försökte hitta några mer tråkiga och oppasande experter än firma Larsson/Seger. Det är inte deras fel att de inte på något sätt passar i rollen som experter, det kan dock vem som helst se. Och det kan man tycka att TV4 borde ha sett. Lägg därtill Bojan som varken gjorde från eller till. Uruselt. Den enda som kanske kommer undan helhjärtat är väl Anna Brolin som jag tyckte skötte sig helt okej, men det är svårt när experterna får vem som helst att somna. SVT hade något annat, de satsade på engagemang (slå upp det ordet, TV4). Jag var från början tveksam till Daniel Nannskog men har efterhand fått revidera min uppfattning. Jag tycker inte han är optimal, men han är riktigt bra. Han visar engagemang och är tydlig. Johanna Fränden likaså, otroligt kompetent och träffsäker. SVT lyckades med andra ord, för jag vet inte hur många gånger i ordningen, utklassa TV4.

Och de behövde inte ens anstränga sig. En död mus slår till och med Henrik Larsson och Caroline Seger i expertrollen. Det mesta slår faktiskt en sändning som nästan uteslutande består av reklam. Vad har vi då lärt oss av detta? Låt inte TV4 ha några som helst rättigheter till nästa stora fotbollsevennemang.

De förstör bara festen.

Kommentera

