Sveriges mest oseriösa ungdomsförbund. Jag har listan!

Jag tänkte göra en lista på de mest oseriösa ungdomsförbunden i Sverige. Alltså, politiska ungdomsförbund. Så here it goes: Varför jag gör det? Well, i brist på annat kanske. Och en rolig grej, helt enkelt.

1. SDU

Sverigedemokraternas ungdomsförbund. Behöver jag säga mer? Eller jo, de bråkar ganska mycket internt också. För ett tag sedan hade de fackelbränning, vilket såg sisådär ut. Det påminde lite om KKK.

2. KDU

Med Aron Modig som tramsar genom diverse obegripliga debattartiklar så är det svårt att ta förbundet på allvar. Lägg därtill fjanterier som ”jantelagen” och det är komplett. Tar de sig själva ens på allvar? Jag hoppas ju somsagt fortfarande på att de snart kommer ut som ett skämt, i syfte att misskreditera borgerligheten.

3. CUF

Jag hade inte så mycket att säga om detta ungdomsförbund, förrän de drog igång clownkampanjen ”fuck facket 4-ever”. Sen behövdes det inte sägas så mycket mer. Det är svårt att reparera om man säger så..

4. MUF

Åh, MUF. De är ju bara gulliga. Diverse MUF representanter gick i taket när SSU lanserade ”fråga Kent” med riktiga citat från Kent Persson. Då hade SSU, enligt MUF sjunkit till nya bottennivåer. Men det är svårt att sjunka lägre än vad MUF gjort ett antal gånger. Här är hela listan. Jag förstår att självinsikt inte är en av MUF:s starkaste grenar. Och det är väl det som gör förbundet så förbaskat oseriöst. Bland annat…

5. LUF

Jag gillar ändå LUF. De fjantar sig inte så mycket, utan yttrar sig när de har något att säga förutom enskilda tillfällen, men det händer ju alla. De beter sig faktiskt på ett hyfsat seriöst och civiliserat sätt.  Jag tror övriga borgerliga ungdomsförbund har en del att lära av dem.

Kommentera

