Människors lika värde – KD och KDU har varit emot varje steg

Som brukligt när det är dags för Pride, så har intoleranta människor någonting att säga om HBT-rörelsen. Den här gången är det, föga förvånande, en stolle från KDU som tycker hela festivalen gör HBT-rörelsen en otjänst. Det Sara Skyttedal tycker är bekymmersamt är hur människor har mage att vara sig själva och visa upp sin sexualitet. Homofobin riktigt lyser igenom och jag förstår att ett förbund, där homofobin är en ledstjärna tycker det är bekymmersamt när människor inte tillhör denna heterosexuella norm, där ingen annan passar in. Och som dessutom vill tvångskastrera transpersoner.

Nu väntar vi bara på att Kristdemokraterna, moderpariet genom sina företrädare, som vanligt ska slänga ur sig den ena homofobiska efter den andra. En Pride-festival vore ju förstås inte sig likt utan diverse imbecilla homofob kommentarer av KD-politiker.

Men klart är att KD och KDU har stått i vägen för varje reform som skulle erkänna människors lika värde och rättigheter. Nu har vi, trots det, som tur är – kommit en lång väg för HBT-rättigheter. Men mycket finns förstås kvar att göra.

Till KDU och KD:s stora förtret.

Det är väl värt att tänka på dagar som dessa.

10 thoughts on “Människors lika värde – KD och KDU har varit emot varje steg

  1. Men den norm du vill införa kan ju kännas som ett tvång för oss andra? Du tror väl inte att det existerar ett normlöst samhälle? Dom finns. I Somalia tex. Hur fritt är det där? Och sluta kasta ut det där ordet om homofobi. Det används lika mycket av er som en tonåring som säger ”vaba”.

    • Vad är det för norm du pratar om? Den norm jag pratar om är där alla människor har lika värde och rättigheter, oavsett sexuell läggning. Dra inte in Somalia i det här, snälla du..

      Jag kallar KDU och KD för homofober för att dem är det, helt enkelt. Det kommer jag inte sluta att göra, förrän de slutar agera som sådana. Enkelt.

      • Dom kanske inte tycker som du. Kan det inte vara så att i en demokrati så får man tåla att det finns olika åsikter? Motsatsen är ju diktatur. ”Den norm jag pratar om är där alla människor har lika värde och rättigheter, oavsett sexuell läggning.” Dream on…

      • Wow, nu verkar du ha spårat ur en aning. Nu har vi tydligen kommit in på demokrati eller diktatur…..
        Inte någonstans har jag uttryckt att de inte ska få ha sin åsikt. Däremot, vilket är min fulla rätt uttryckte jag min åsikt och att jag tycker det är intolerant och galet att vara homofob.

        Färdigtramsat, hoppas jag.

  2. En festival som betonar allas lika värde oavsett läggning skulle vara jättetrevligt. Men den du nämner gör inte det, har pride ens det som mål??

    Pride borde vara öppna med att de inte riktar sig till alla hbt-personer.

    • Nu förstår jag inte riktigt. Ja, PRIDE riktar in sig till HBT-personer. På vilket sätt riktar de inte in sig till ”alla” HBT personer? Till stor del för att de har och fortfarande är, även om det blivit bättre, en utsatt grupp. Heterosexuella är vad jag vet välkomna om de vill delta (vet flera som är hetero, som ska delta). Jag skulle själv gärna delta om jag hade möjlighet. Och heterosexuella är ju inte alls utsatta i samma utsträckning.

      Förtydliga gärna vad du menar.

      • Du har rätt. Alla får delta i pride.

        Men du är säkert bekant med att vissa organisationer utesluts på grund av att deras politiska ställningstaganden inte stämmer överrens med ledningens.

        Inget fel med detta egentligen, pride är inte opolitiskt på något sätt. Men varför göra sig till talesmän (vilket de blivit) för en så stor grupp som inte tycker lika för fem öre.

      • Jag förstår vad du menar. När det gäller organisationer som stängs ute handlar det ju i synnerhet om de som helt enkelt inte delar (främst i alla fall) synen på HBT-rättigheter. Alla riksdagspartier, förutom två finns ju trots allt, vad jag vet representerade. Så hyfsad bred uppslutning är det och ändå ganska opolitiskt på så sätt, men givetvis långt i från helt.

        På sätt och vis tycker jag det är bra och viktigt att man kan, övriga meningskiljaktigheter till trots, kan vara överens om basala grejer som kärlek och tolerans. Således kan man ju tycka olika många andra frågor, men ändå vara överens om allt detta.

  3. Johannes

    ”Alla riksdagspartier, förutom två finns ju trots allt, vad jag vet representerade”

    Fakta är att kd i Stockholm stad och län deltar och även kd:s partisekreterare medverkar på ett seminarium imorgon fredag. Det betyder inte att partiet idag är HBT-vänligt men skulle inte heller kalla dem för homofober (vilket de dock varit tidigare och en minoritet i kd är det ännu)

    Mer info om kd:s politik 2012 hittar du här. Debattartikel som jag skrivit på HBT-siten Qx.

    http://www.qx.se/samhalle/debatt/21521/ar-kds-och-sds-politik-forenlig-med-sveriges-grundlagar

    • Tack för rättning. Du har helt rätt. Det gick lite för snabbt när jag skrev kommentaren i går insåg jag. Jag vet t.ex. Caroline Szyber, en riksdagsledamot från KD som jobbat och jobbar mycket med HBT-rättigheter i stark motvind inom sitt parti och kämpat mycket för att sitt parti ska närvara på pride. Det är beundransvärt på alla plan.

      Däremot skulle jag fortfarande kalla partiet homofober. Partiet har ju knappast reviderat sin homofientliga politik nämnvärt vad jag vet.

Kommentera

