Ignoransen inom delar av borgerligheten gentemot GOP:s extremism

Jag förstår så gott det går, tror jag den svenska borgerlighetens och vissa liberalers (nåja,inte alla men delar i alla fall) stöd till Mitt Romney. De gillar som bekant skattesänkningar, idiotiska privatiseringar och nedskärningar i skyddsnäten för de mest utsatta. Det jag däremot har svårare att förstå är ignoransen över Mitt Romney och Paul Ryans homofobi och kvinnohat. Paul Ryan i synnerhet är emot abort under alla omständigheter och röstade emot borttagningen av ”don`t ask don`t tell” (han är dessutom kreationist). Romney delar den uppfattningen, men är dock inte lika extrem i abortfrågan som det verkar.

Johan Ingerö, presschef hos Göran Hägglund ironiserade lite över det här på Twitter, hur oviktig fråga det var och lade samtidigt till att vänstern minsann inte kan något om ekonomi och att Demokraterna kört USA i botten (en grov överdrift för att inte säga felaktig).

Jag är ledsen men jag tycker inte människors lika värde och kvinnors rätt är ”oviktiga frågor” oavsett om valet kommer kretsa om dessa frågor, eller inte.

Det är i allra högsta grad relevanta frågor för ett så demokratiskt samhälle som möjligt. Men det säger väl det mesta om herr Ingerö, och andra inom borgerlighetens syn på kvinnor och HBT-personer.

Motbjudande. Minst sagt.

Kommentera

