Jan Björklund når nya nivåer i dumhet

Som en ganska nybliven student för lite mer än ett år sen var allas råd, i synnerhet Arbetsförmedlingens ”utbilda dig, sök in på Universitetet”. För jobb fanns det inte. Jag sökte och sökte, men utan någon vidare arbetslivserfarenhet och ”bara” en treårig gymnasieutbildning med inriktning språk/samhällskunskap så var man inte så eftertraktad. Det klart en del i min ålder fick jobb så inte för den skull, de hade både tur och hade kanske lite mer arbetslivserfarenhet. Men jag hade ingen vidare tur. Min ingång hade ju alltid varit ”jag vill jobba och tjäna lite pengar” innan jag hoppade på en lång utbildning och kom fram till vad jag ville göra med livet. Jag var dessutom skoltrött.

Efter ett halvår anammade jag det alla tipsade om. Jag hoppade på en enstaka utbildning eftersom jag då som nu, inte riktigt vet vad jag vill göra. Ett halvår senare hoppade jag på en ny, eftersom arbetsutsikterna inte direkt ljusnade och utbildning är både mer givande och roligare än att gå arbetslös.

Med allt detta som bakgrund, att det är väldigt svårt för någon som gått treårig gymnasieutbildning (ej yrkesinriktning) att få jobb, så inför regeringen med Jan Björklund i spetsen en ettårig gymnasieutbildning för ”skoltrötta”. Alla kan inte bli akademiker”, säger utbildningsministern. Nej, Jan, vi förstår det. Jag vill nog inte ens bli akademiker. Men utbildning är lika viktig för det. En ettårig utbildning är inte tillräcklig, skoltrött eller inte. Det krävs mer för att överhuvudtaget ha en chans på dagens arbetsmarknad. Men Jan Björklunds besked är bara – ”Är du skoltrött? Gå den här utbildningen. Jobb kommer du nog inte få, men det gör detsamma”.

Jan Björklund vill alltså att vi ska konkurrera internationellt med en…. ettårig gymnasieutbildning. En utbildningsminister som föraktar kunskap, helt enkelt.

Det är så in i helvete korkat och dumt.

Typiskt Jan Björklund, med andra ord.

DN, 1

One thought on “Jan Björklund når nya nivåer i dumhet

  1. – Argumentet att alla inte behöver bli akademiker håller inte. En treårig gymnasieutbildning är en nödvändig grund för i stort sett alla yrken idag. Ungdomsarbetslösheten är 25% och i den gruppen saknar hälften en fullgod gymnasieutbildning. Det är bättre att satsa på extra stöd eller alternativa utbildningsvägar som det redan finns möjligheter till.

Kommentera

