För tidigt att räkna ut Romney, men han och hans kampanj har kört ner i diket

Manuel Ferrer på Aftonbladet drar idag slutsatsen att med 49 dagar kvar till valet, så kommer inte Mitt Romney vinna det här. Han ligger redan under i varenda mätning och gjorde bort sig grovt, så sent som förra veckan och den här veckan började han med att göra bort sig igen. Jag tror det ligger mycket i den analysen, men jag är inte beredd att räkna bort Mitt Romney ännu. Mycket kan fortfarande hända, tre debatter kandidaterna emellan ska avklaras och Romney-kampanjen har obegränsat med pengar. Där någonstans måste Romney hitta något slags momentum. Faktum är att han borde hittat det för längesen. Men han och hans kampanj har haft imponerande svårt att hitta en linje i sin kampanj (lägg därtill interna stridigheter i densamma). Att såga Obamas presidenttid kan de ju och gör bra, men sen då? Var är idéerna?  Var är optimismen? ”Det här är lösningen och så här löser vi krisen”. Nej, det finns ju inte. Istället är det en kampanj som far åt alla håll, ena dagen skojar man smaklöst om Obamas födelseattest för att senare utnyttja en brutal attack på fyra amerikaner i sin kritik mot Obama och nu rakt upp och ner, visar Mitt Romney som vill bli president   – sitt förakt för 47% av befolkningen. Om man möter Obama som är populär, trots ekonomin så behöver man en rak linje. Det ska vara ekonomin och då måste man också ha en plan värdig att förmedla. Samtidigt har Romney-kampanjen haft förvånansvärt svårt att svara upp mot bilden som motståndarna målat upp av honom som rik, lite galen och som inte betalar skatt. Han har egentligen, till skillnad vad han och i synnerhet hans fru ville förmedla på konventet – gjort tvärtom. Bilden ligger nu istället fast att han som vill ha Obamas jobb inte förstår någonting av vad vanliga människor går igenom. Det gör däremot Barack Obama. Obama- kampanjen har således, så här långt lyckats briljant. Man är ändå hyfsat duktiga på att förmedla det Obama lyckats med trots ekonomin och arbetslöshet på över 8% (på konventet t.ex. Bills tal..), ge sig på Romney som den utan verklighetsanknytning och göra skillnaden tydlig. Du kan hela tiden se en tydlig linje i Obama-kampanjen, sen kan man tycka vad man vill om den. Romney-kampanjen däremot far åt alla håll, där man, när inte dess kandidat gör bort sig, kommer med märkliga desperationsutspel som ger motsatt effekt.

Det i sig säger nog allt om hur dålig Romney-kampanjen så här långt är och hur katastrofal kandidat partiet tagit fram. Han ligger under, han gör bort sig och kan inte på något j-vla vänster, med en president som vill bli omvald med 8% arbetslöshet – presentera sin vision och idéer. Han lyckas helt enkelt inte. Samtidigt som, förstås, Obama-kampanjen är otroligt skicklig. Men Romneys inkompetens och hans dåligt förda kampanj är trots allt påtaglig.

Det Mitt Romney behöver nu är positiva nyheter. Han behöver somsagt dels en klar linje i sin kampanj (ekonomin…), men också saker som går hans väg. Han behöver till och med nästan ”köra över” Obama i kommande debatter, vilket knappast är det lättaste. Och visst kan han klara det. Men det innebär slut på att ”prata först och tänka sen” som Mitt Romney är duktig på.

Men klart är att Romney-kampanjen har kört ner i ett dike, och för att ta sig upp behövs flera bärgningsbilar.

Men fler misstag har man inte råd med.

I värsta fall kan det här ha varit ett misstag för mycket.

Lästips: Salon

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s