Leif Pagrotskys ”översyn” lämnar fler frågor än svar

Jag tycker, med handen på hjärtat mer om en S-regering än en borgerlig regering. För även om de driver högerpolitik, så inbillar jag ju mig att de tror på något annat innerst inne och således ligger närmare mig ideologiskt.

Det klart det låter naivt och på gränsen till dumhet, men det är ju så. Lika mycket så kommer jag förmodligen i valet 2014 föredra en S-regering, före en alliansregering även om den regeringen inte inkluderar Vänsterpartiet. Men jag blir konfunderad, nästintill beklämd när jag ser Leif Pagrotsky, en Socialdemokrat jag djupt respekterar – komma fram till i partiets skatteutredning, att alla skattesänkningar ska behållas, till och med RUT-avdraget och skattesänkningarna ska i framtiden fokuseras på arbetslösa och sjuka. Argumentet för detta är att man inte kan låtsas som att Fredrik Reinfeldt  inte styrt i nästan tio år, och genom att helt göra om skatterna vända upp och ner på folks vardag- en vardag människorna nu vant sig vid. Delvis förstår jag slutsatsen, men det blir också märkligt. Förut har partiet varit starkt kritiska till jobbskatteavdragen, nu köper man dem med hull och hår.  Sedan är det ju så att man kan föreslå förändringar och skattehöjningar, utan att till exempel slå omkull människors vardag. Men detta verkar varken Pagrotsky och partiet intresserade av.

Istället landar man i att kopiera och klistra in politiken rakt av.  Så vad man vill då göra annorlunda? Vill man göra något annorlunda? Och tror man på något som heter jämlikhet längre?

Frågorna är många. Men Pagrotskys utredning slår egentligen bara fast en sak:

Partiet vill ha makten igen, men varför de vill det vet ingen.

Lästips: AB (goda poänger, även om jag inte håller helt med), Annarkia, Krugman

Kommentera

