John Kerry 2004, Mitt Romney 2012 – båda med samma problem som kan fälla Romney

Inför presidentdebatterna numera så brukar kandidaterna be en partikollega om hjälp för att denne ska spela motståndaren. Barack Obama har till exempel till sin hjälp John Kerry, som var partiets presidentkandidat 2004 och Mitt Romney har Rob Portman, senator från Ohio som ska spela Barack Obama.

Det finns något roligt och djupt ironiskt när det gäller Obamas val av John Kerry. Kerry är precis som Mitt Romney från Massachusetts, därför är han lämplig – men det är mer än så. Mitt Romney är ungefär som John Kerry. De delar på många sätt samma problem. 2004 lyckades Bush förtjänstfullt framställa Kerry som en flipfloppare, en elitist (konstigt, kan tyckas. Men de lyckades. Romney är stenrik och gammal företagare. Det var inte Kerry) och någon, vars bakgrund inte alls var så hjältemässig som Kerry ville göra gällande. Dessutom var Kerry synnerligen grå och mätningar visade att om folket fick välja vem dem ville ta en öl med, så skulle de allra flesta föredra ”den folkliga” George W Bush.  Mitt Romney har exakt samma problem.  Han är grå och inte speciellt populär, dessutom har han blivit framställd av Obama-kampanjen som en flipfloppare (känns det igen?), de har lyckats definiera honom som verklighetsfrånvänd och inte alls denne duktiga företagaren som han har försökt profilera sig själv som. Dessutom har de båda märkbart svårt att på något sätt vända sina erfarenheter till något positivt. Mitt Romney har varit guvernör, men det har det varit tyst om, då hans mest framgångsrika reform var en sjukvårdsreform (”Romneycare”). Kerry hade samma problem. Han stred i Vietnam, men var emot kriget och vittnade till och med framför senaten på 70-talet. I kampanjen försökte han ,konstigt nog, dölja det och blev någon lightvariant av Bush i ”kriget mot terrorismen”. Så det folk frågade sig 2004 är ungefär samma som de frågar sig nu. Vem var John Kerry? Vem är Mitt Romney? Vad vill dem och varför? Ingen av kandidaterna (Kerry misslyckades totalt) har kunnat svara på den frågan.

Istället lyckades motståndarna, Bush-kampanjen 2004 och Obama- kampanjen nu, 2012 – definiera motståndaren för väljarna innan dem lyckades göra det själva. Konsekvensen 2004 blev att Kerry förlorade om än väldigt tight mot en synnerligen impopulär president, och som det ser ut just nu – går Mitt Romney samma ödes till möte.

Men Mitt Romney kan, om det nu vill sig illa i alla fall trösta sig med att han är i gott sällskap.

Kommentera

