Val i natt. Obama vinner förhoppningsvis

I natt är det alltså tillslut dags för presidentvalet. Det är på tiden och det känns skönt, även om det är kul för sådana som mig – att det snart är över. Jag kommer nog, trots att jag är ganska komfortabel med att Obama vinner, följa valet och sitta uppe i natt. SVT har en valvaka som de hade även 2008 (bra sådan), som jag kommer följa. Dit kommer, bland andra Martin Gelin som är en av de mest kompetenta när det gäller amerikansk politik. Det ska bli trevligt och tröttsamt, för någon som varit uppe sedan 07-45 i morse.

Vem vinner då? Jag säger så här, Obama vinner om inte Republikanerna lyckas (ej omöjligt) med deras röstfusk (förhindra folk att rösta) i viktiga delstater som Ohio, Florida och Pennsylvania i synnerhet. Nate Silver som har stor kunskap och sammanställer alla mätningar, är i princip säker på seger för Obama. Även Ezra Klein, journalist på Washington Post tror på Obama och att han tar minst 290 elektorröster. Av er som läser bloggen regelbundet, så gjorde jag en ”egen” karta som gav Obama just 290 elektorsröster och Obama 248.

För de som vill ha mer amerikansk prägel (förövrigt på många sätt, bättre) finns givetvis CNN (kommer sända live under natten), C-Span (främst på nätet), Politico, RealClearPolitics och Huffington Post för att nämna några. Givetvis även svenska medier som Aftonbladet och Expressen kommer ha stort fokus på valet för intresserade.

Trevlig natt till er som ska vara lika ”dumma” som jag, och sitta uppe. Vi hörs, om jag orkar, på Twitter. Sen hoppas vi på att Obama blir omvald. För han är, trots allt, ”the less of two evils”.

Lästips: Lennart

 

Kommentera

