Festligt. Hellre definition än vad som ligger bakom det

Jag var med om något ganska festligt idag. Som många av er säkert vet, i synnerhet de som följer mig, så Twittrar jag en del. Så även idag, förstås. Varpå jag av ren tillfällighet kom över en kommentar från en MUF:are, som i fråga satte definitionen fattigdom som jag skrev om igår. En artikel, eller snarare undersökning som visade på att alltfler har blivit fattigare sen högern tog över. Hen menade då att det är ett hån att använda begreppet fattigdom, för i Afrika är det så mycket värre och att vi istället pratar om medelklassen här i Sverige (?). Så är det givetvis, men är det så vi ska förhålla sig till att folk, de allra sämst ställda, får det allt sämre i samhället?  Jag tycker inte det. Jag tycker det är att förminska lidandet vissa människor faktiskt, trots att vi är en rik välfärdsstat  utsätts för. Detta ledde till att jag länkade till hens tweet och kallade det moderat människosyn. Kanske var moderat att ta i, men det är så här det oftast låter från högerhåll. Om någon undersökning visar att ojämlikheten ökar, så i fråga sätts statistiken eller man skämtsamt och obehaligt frågar ”har dem inte en IPhone?”. Det är så det brukar se ut. Jag fick senare svar att denne utgår ifrån en speciell definition, att jag hånar de som riktigt svälter och att diskussionen blir felaktig om man kallar människor fattiga här i Sverige. Hen upplyste också att denne minsann har bra människosyn, då hen hjälper utsatta människor och engagerar sig i Soppkök Stockholm (!).

Detta följer så klart ett mönster. Att prata om hur regeringen krossat trygghetssystemen och systematiskt omfördelat resurserna, vilket gör att fattiga blir fattigare, går ju inte. Det är inte viktigt, inte heller vad man kan göra åt det.  Det viktiga blir istället definitionen, att det är värre i Afrika och så vidare.

Visst är det värre i Afrika, men vi måste också kunna kalla människor fattiga här med. De är, förstås, inte så fattiga som i Afrika och tur är väl det- men de finns. Och de ökar, tackvare en medveten klassinriktad politik. Man måste kunna se dem också.

Att någon hellre vill prata om definitionen än om politiken som leder till att alltfler blir utsatta är således förståeligt. Men likväl beklagligt.

Och det visar också vilken slags människosyn man har.

Kommentera

