Tramsigt, City-redaktionen på SF

Jag är en stor fotbollsfantast och besöker med jämna mellanrum Svenskafans för att läsa om det senaste om mina favoritlag, eller intressanta krönikor. Oftast är det läsvärda och mycket intressant läsning, men ibland är det också lågvattenmärken. Som idag, efter Manchester-derbyr, där United gick segrande med lite tur och mycket effektivitet. Jag är den första att, som United-supporter erkänna det. Och jag har inte, så klart, något till övers för City (rivalitet, you know). Men jag tycker att det finns rätt och fel forum att om man vill, och tycker man får ut något av det, uttrycka sitt förakt mot enskilda spelare i motståndarlaget eller laget som sådant. Sedan kan man diskuter nivån och när gränsen är nådd, förstås. Jag kan tycka att den gränsen är nådd, när City-redaktionen och en medlem av den, skriver i matchrapporten som ska vara en skildring av matchen- att United är en ”förort” och ”scums”. Detta, alltså, i en helt vanlig matchrapport. Jag kanske är känslig och rentav löjlig, men jag kan tycka att i en matchrapport så ska man skildra just MATCHEN och hur den såg ut, inte kalla motståndarlaget, rivaliteten till trots okvädningsord. Det kan jag tycka är en bra tumregel. Jag har all respekt för att City-supportrarna är arga en dag som denna, jag och många United-supportrar har varit i samma sits många gånger. Men när man är arg och uppe i varv, kanske iden inte är den bästa att skriva en matchrapport, där man låter ilskan rinna iväg och kallar motståndarlaget okvädningsord. Tänk om en artikel, i någon av de större tidningarna innehöll det av någon journalist. Nej, vi ska inte jämföra Svenskafans och riktig journalisitsk i den meningen, men jag kan ändå inte låta bli att tycka det är en säregen låg nivå, att i en matchrapport uttrycka sig så.

Visst är det okej att hata United, jag vet att många gör det, i synnerhet City-supportrarna. Men låt då det hatet och hatet mot spelarna, om det nu känns som om det är något som måste ut – komma ut i forumet eller krönikor. För där är det fritt, fritt att uttrycka sin åsikt och klacka ner på vem man vill. Dock tveksamt om det är så bra idè ifall man vil bli tagen på allvar, att inkludera ord som ”scums”…

På en sida, där man skriver om sitt lag, kan jag tycka att man kan kräva en högre nivå än en dagis/tonårsnivå, där man kallar ett lag som man hatar för fula ord. I en matchrapport, dessutom.

Det är ovärdigt. Och tramsigt.

 

 

Kommentera

