Därför agerar Obama nu

Idag, på en presskonferans meddelade president Obama att en speciell kommission ledd av vicepresident, Joe Biden ska ta fram en ny vapenlag senast januari. På samma konferens hände något intressant. Obama fick en fråga av en journalist vad han gjort de senaste fyra åren när det kommer till vapenlag. Han svarade att ekonomin tagit upp mycket av hans tid. Det är sant, men det är långt ifrån sanningen. Sanningen är den att Obama är realist och också politiker. Det innebär att ja, han har varit upptagen, men han har också (utgår jag ifrån) hela tiden haft fokus på att bli omvald. Att i god tid då ta strid mot en mäktig vapenlobby och mot kanske, till och med, en majoritet och ”pro gun-anhängare” i kongressen skulle varit politiskt självmord. Det är egentligen hela sanningen. Så av ren taktik och politisk överlevnad avstod han. Fegt? Givetvis, men inte överraskande och tyvärr skulle de allra flesta politiker i hans sits gjort likadant.

Nu däremot, när han säkrat omval och inte kan bli omvald något mer – och efter ännu en ofattbar tragedi tar han tag i det. Det är inte längre så politiskt riskabelt, fler har höjt rösten än förut.

Men fortfarande han, trots ett förslag som nu kommer tas fram, en kongress att slåss emot. Det är möjligt att en ny vapenlag blir verklighet, men det är likväl möjligt att ingenting händer. Att det stannar vid just ett förslag.

Det har ju hänt förr, om vi säger så.

4 thoughts on “Därför agerar Obama nu

  1. Jänkarna är tokiga! Jag hörde på Ekot (tror jag det var) att det är rusning efter skjutvapen nu eftersom många räknar med hårdare regler för vapenköp i framtiden. Vapenhandlarna sätter nya rekord i antal sålda mördarverktyg. Hur korkade kan amerikaner bli?

    • Jag har också hört om det. Ja, det är en galen logik. Å andra sidan är folk så vana vid att ha den rätten (andra tillägget i konstitutionen, en grundlag), att vill jag ha ett vapen så köper jag det. Därför är det väl naturligt att om jag har ett vapen, är jag trygg. Ungefär samma logik använder ju ”pro gun-anhängare”, att illdådet i Newtown kunde förhindrats om lärarna och rektorn var beväpnad…

      Dessvärre går det inte upp för alla att om fler vapen florerar fritt i samhället = otrygghet och fler attentat.

  2. Jag tror du sätter fingret på något väldigt viktigt där, Börje. Just det historiska som faktiskt ligger bakom rätten till vapen, lika mycket som landets våldsamma historia. Det är väl värt att gräva djupare i. Något jag kanske gör så småningom.

Kommentera

