Nåt slags 2012

2012 är snart till ända och det kanske dags att fundera lite året som har gått. Jag har knappt gjort det faktiskt, men nu är det väl oundvikligt med bara fåtal dagar kvar till ett nytt år. Så vad hände då? För personlig del så bekantade jag mig med universitetsvärlden för första gången, genom att läsa Sociologi. En på många sätt lärorik och spännande delkurs, som jag fick ut mycket av. Både i form av kunskap och erfarenhet. Det följdes upp av, att efter sommaren ge sig på ännu en kurs, Socialantropologi. En kurs min kusin läst och tyckt var mycket intressant. Jag har nu bara en delkurs, i form av en A-uppsats (ångest och mindre roligt…) kvar av den, och tycker den har varit mycket givande. Dessutom har jag haft nytta av att jag läst Sociologi sen tidigare, då de båda ämnena går in i varandra. Annars har det varit ett tungt år. Två nära och kära lämnade oss, ganska tätt efter varandra. Det ledde till att jag uppmärksammade en fin vän och blev personlig här på bloggen, vilket inte händer ofta. När vi ändå är inne på det personliga planet, så tipsade Lars Ohly på Twitter om en text jag skrivit, vilket gjorde mig lite sådär små stolt. Det ledde, i sin tur, att flera retweetade. Överlag har texter jag skrivit här på bloggen delats hyfsat flitigt av snälla följare på Twitter. Något jag är mycket tacksam för. Det är alltid roligt när folk uppskattar det än skriver. Nu har jag ingen aning om när jag skaffade Twitter, men jag tror det var förra året. Men det är också något jag tycker är trevligt. I går twittrade jag om att det bästa med just Twitter är alla kloka och sköna människor man kanske annars inte hade ”upptäckt”. Sedan finns det, förstås, som ute i riktiga världen – ett djupt hål med rasister och sexister (oftast hand i hand) men alla kloka människor överbrygger allt det där. Kanske inte passar in just i år, men överlag, en kul grej. Alla människor man hittar, som är kloka och trevliga. Annars då? Jag blev störtkär i en tjej. Har en dum förmåga att bli det ibland, utan att gå in på detaljer, så faller jag alltid för ”fel” tjejer i fel (nåja) fel sammanhang. Men vem vet, slutet är ännu inte skrivet, och det gäller att ha hopp.

Rent politiskt har det hänt en del, trots allt. Det känns omöjligt att gå in på allt, så vi kan väl några grejer. Regeringen har fortsatt genomföra meningslösa reformer, för att, framför allt, sparka på de mest utsatta. Det är också en regering, vars finansminister som blivit någon slags landsfader, lyckades göra en så gravt felaktig prognos – att vi nu har ökad arbetslöshet att vänta. Och vad har regeringen gjort för att möta massarbetslösheten? Meningslösa åtgärder, i form av att arbetslösa blir utnyttjade genom Fas 3 (en reform som infördes 2007, men ändå) sänkt skatt för de rikaste företagen, och monterat ner skolan så resultaten fortsatt sjunker. Dem har visat, tydligare än någonsin, att arbetslösheten inte är ett bekymmer. Bara man poängterar för de mest utsatta och hur värdelösa de är och sänker dem ytterligare, samtidigt som man belönar de rika. Det har också varit ett år, där, tyvärr framför allt delar av högern, fått för sig att bästa sätt att möta rasisterna i SD är att erkänna att de har rätt. Dessutom togs ytterligare steg mot ett övervakningssamhälle, när riksdagen röstade genom datalagringsdirektivet. Bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet + fåtal borgerliga riksdagsledamöter röstade nej. Ett svek, om något. Sossarna visade, återigen, hur de inte har någonting för integriteten, utan om någon vill fortsatt övervaka folket så är det bara att fråga dem. Mycket sorgligt.

Barack Obama blev omvald som president, vilket min blogg fokuserade mycket på de sista månaderna. Ett spännande race, sa alla, så även jag – men tillsist inte så jämt. Obama tog alla nyckelstaterna, förutom en egentligen, och vann dessutom populärrösterna med tre miljoner ungefär. Republikanerna och Mitt Romney misslyckades så grundligt med sin strategi. Obama, som sen 2008 byggt upp en fantastisk gräsrotskampanj, lyckades fenomenalt. Igen. Men samtidigt är det tråkigt att se Obama agera som en George W Bush light-variant, när det gäller utrikespolitiken. Det är drönare, dödslistor, rätten att övervaka och fängsla människor utan rättegång. Det är en kopia av det Obama kritiserade Bush för inför valet 2008. Det slutade med att han själv blev en skrämmande kopia. De flesta är tysta om det, bara enskilda liberala ( i amerikansk mening) hörs. Mycket på grund av att man, inför 2012 års val, inte ville skada ”sin” president. Istället blir man tyst, och tycker inte frågor som människors frihet och likhet inför lagen är viktig längre, den var bara populär när det gick i hem hos väljarna…. Det är en skrämmande utveckling som skett i USA. Det började egentligen aldrig med 9/11, men där någonstans fick allt sin kulmen. Staten kunde använda skrämselpropaganda för att genomföra övervakning och inskränkningar av rättigheter. Dessvärre har vi i Sverige delvis, inte i samma utsträckning än som tur är, men Sossarna då och borgarna nu har gjort statlig övervakning rentav en naturlig del. Som boken 1984 helt plötsligt blev en del av vardagen. I grunden är det så lätt för en stat att lura i sina medborgare att fienden är där borta, och vi måste inskränka rättigheter för att ”skydda” oss. När det, paradoxalt nog, just är våra rättigheter som gör oss starka. Inte tvärtom.

Mycket har hänt, det här är bara delar. Men jag nöjer mig så. Det finns, med andra ord, mycket att beklaga när det gäller dagens Sverige, där högern gör allt för att göra det till en fin plats för fåtalet. Och det finns, tyvärr, anledning att känna pessimism inför framtiden. Vi har trots allt en Socialdemokrati som man inte riktigt vet vad de vill, de tycker till exempel det är helt i sin ordning att sänka skatten för rika storföretag (!). En opposition som inte vågar vara just det, en opposition, och vilja något annat – har ingen rätt att begära tillbaka regeringsmakten. Det är värt att tänka på och finns all anledning att återkomma till det vid ett senare tillfälle.

Men nu och tills vidare, och trots en viss pessimism – gott nytt år.

Det blir alltid bättre. Eller något sånt.

Kommentera

