Jag vill inte vara med längre

Jag har alltid trott på människor, dess lika värde och okränkbara rätt att söka lyckan i vilket land hen önskar. För mig är det självklart. Människor som kommer hit har känslor, många av dem djupt  traumatiserade efter  att till exempel ha sett familjemedlemmar bli dödade i krigsdrabbade länder och så vidare. Men det är människor, precis som du och jag, och ska inte reduceras till något annat. Det är min fasta övertygelse att de flesta av oss delar den uppfattningen, trots allt. Men jag blir konfunderad när Sveriges näst största parti och regeringsinnehavare sänder andra signaler. För några dagar sedan, vilket jag skrev då, så öppnade migrationsminister Tobias Billström för att Sverige ska ta emot allt färre människor. Populism kan tyckas och knappast förankrat i partiet. Men när vid samma tillfälle, Kent Persson, partisekreterare går ut i en intervju och säger att ”SD har pekat på ett samhällsproblem” så är det på allvar en linje partiet vill driva. De vill göra rasisterna rumsrena.  Tobias Billström pratar om människor som kommer hit, människor av kött och blod – som volymer. Som alldeles för många. I kväll var han på Agenda. Det ledde till ryggdunk från Jimmie Åkessons pressekreterare som tycker om att Moderaterna blir som SD eller den största rasisten de har inom partiet Kent Ekeroth som twittrade ”vad var det vi sa?”.  När man blir hyllad av ett rasistiskt parti i Sveriges riksdag, i deras paradfråga- så kan de flesta med hyfsat logiskt tänkande konstatera att något är fel.

Sverigedemokraterna vill reducera människor till otäcka sådana som kommer hit och kostar pengar. Dessutom ser de annorlunda ut. De vill sätta en prislapp på traumtiserade människor som kommer hit. Det vill numera Moderaterna, med Tobias Billström i spetsen också. I hans värld är dessa människor bara volymer, i regel inte människor med känslor av kött och blod – som letar efter en fristad.

Det här kommer göra rasisterna rumsrena. När man anpassar sig efter dem, så legitimeras dem.

När människor reduceras till ”volymer” vill jag inte vara med längre.

Då har jag fått nog.

Det är värdigt rasisterna. Inte ett parti, eller representant som är med och styr Sverige.

One thought on “Jag vill inte vara med längre

  1. Ping: Fri arbetskraftsinvandring ger lönedumpning | Svensson

Kommentera

