Jag har tur

Jag driver en liten blogg. Den har bara ett fåtal läsare per dag och det medför att kommentarerna i regel är få, och man blir utsatt för betydande få elaka kommentarer. Men dessa existerar ändock och för någon dag sedan kom det en. Så här löd den:

BINchwtCIAAPc3Z.jpg-largeDen kom, förstås från en pseudonym för som vanligt när det kommer till elaka kommentarer, så är det någon feg krake framför en dataskärm som stört sig på något.  Den här gången var det mig. Noterbart är hur hen som skriver på något sätt utgår ifrån, att hen känner mig. Trots att ej så är fallet överhuvudtaget. Istället är det lösryckta fantasier i princip. Men den största bonusen var ändå att hota med stryk. Ynkligare än så blir det inte. Jag har också tänkt på att jag har tur, för det har jag ju av egentligen flera skäl: Jag driver en liten blogg, den når få läsare och jag har aldrig sett det som ett självändamål att få så många läsare som möjligt. Snarare skriver jag för att jag tycker det är roligt. Ibland lite mer väl skrivna inlägg, ibland lite mindre och så vidare. Sedan får människor tycka vad dem vill, och givetvis är det kul med kommentarer och på så vis konstruktiv kritik. Men för mig är det bara en rolig bonus. Och sen är jag man. Betänk om jag var kvinna (missförstå mig rätt nu) och levde i offentligheten. Då skulle kommentarer som dessa ses som snällare varianter av hattexter, då de är vana vid våldtäktshot och andra sexistiska vidrigheter regelbundet. För ja, så fungerar det sorgligt nog. Så man har, med andra ord, mycket vunnet av att ha en betydande liten blogg och vara just man (att vara just man överhuvudtaget är förstås ett privilegium). Det har jag faktiskt reflekterat kring de senaste dagarna, efter att denna kommentar bara trillade in.

Sedan är det aldrig kul att få rent ut sagt elaka kommentarer. Men jag har på något sätt lärt mig att det hör till, även om man driver en obetydlig blogg som jag gör. Således har jag mest funderat på vad det är för tragisk själ som skriver något sånt här, och att hen nog borde söka hjälp för sina svårigheter att hantera aggressioner.

One thought on “Jag har tur

  1. Hej Lionel. Din kommentar råkade tyvärr falla bort. Det är sant att det finns flera definitioner av pronomet ”hen”. Men i sammanhanget jag använde det handlade det dock om att jag ej visste om det var man eller kvinna, därav det smidiga ordet ”hen”. Sedan handlade ju inte mitt inlägg om det berörda ordet överhuvudtaget.

Kommentera

