Facebooks haveri

Vi var många, däribland undertecknad som delade den här pedagogisk sidan på sociala medier, så som Twitter och Facebook. En sidan som på ett tydligt sätt förklarar varför feminismen behövs. Det var på twitter jag själv upptäckte sidan, delade vidare den där och även en väns status på min Facebook-sida som länkade sidan. Där delades den och ”gillades” av flera av mina vänner. Men så, av en tillfällighet såg att jag att någon hade märkt på sin Facebook att länkningen till sidan tagits bort. Jag gick därför in och kollade på min egen sida och mycket riktigt hade länken till sidan tagits bort. Jag försökte posta länken igen, men sidan har blockerats av facebook på grund av, vad jag förstår, ”olämpligt innehåll”.

Det här är alltså Facebooks ”policy”. En harmlös sida som mer än något annat är pedagogisk är inte okej och som visar på orättvisor. Däremot, vidriga sexistiska grupper, rasism och att de själva tillåter reklam för öppna nazistpartier på sin sida är legitimt och okej.

Facebook får ju förstås göra som de vill. Men det här luktar haveri och inkonsekvens rakt igenom.

Uppdatering: Mycket tyder på att många har anmält sidan för spam och den därför blockerats. Jag har personligen varit med om fall där flertalet, ja ganska många till och med, anmält en sida för sexism utan att denne försvinner/blockeras. Så en viss godtycklighet verkar råda. Men det verkar alltså inte vara tal om någon medveten censur eller borttagande. Gott så. Än dock anmärkningsvärt.

Lästips: Deep, Jack

2 thoughts on “Facebooks haveri

  1. Förutom att jag försöker förklara att det inte är så att FB bara valt att censurera sidan så är det också lite märkligt subjektivt att förklara att FB gör ett haveri utifrån vad några anser vara rätt sak att tycka medan andra inte gör det. Länken är uppenbart spamanmäld av ganska många.

    • Kanske. Men håll med om att det blir lite konstigt? En del har anmält länken för spam, den försvinner. Men när andra anmäler sexism (har själv haft flera exempel och andra som försökt), så är det ändå okej och det tas inte bort. Dessutom tillåter ju FB reklam för nazistpartier på sin sida. Det är i och för sig inte helt samma sak, men säger ändå en del om godtyckligheten och inkonsekvensne som verkar råda. Därav mitt inlägg. Det kanske inte är helt applicerbart i det här fallet om man ska vara så, men pekar ändå på ett djupare problem: Facebooks inkonsekvens.

Kommentera

