Att se sin priviligierade roll

Jag har inte alltid varit medveten om priviligier. För många av oss tror jag det är något man lär sig, eller utvecklas efterhand. Det är så det har varit för mig. I takt med att man blivit mer politiskt medveten och faktiskt lyssnat (det är grunden) lär man sig mer och mer.  Och jag kommer fortsätta göra fel, men samtidigt lära mig.

Vi kan väl gå igenom några exempel på situationer där det är viktigt. Jag som man har INGEN aning om hur det är att vara kvinna och ALLTID bli bedömd efter hur du ser ut, och alltid sexualiseras vid i princip tillfälle. Det i sin tur har sin grund i patriarkatet. Det gör min roll viktig. Jag måste lyssna och ta steget tillbaka. För vilken rätt har jag att ifrågasätta hennes uppgifter när jag för det första INTE har någon aning om hur det känns, eller ta ifrån henne det hon känner. Tänk också på hur du som man bemöter en kvinna.

Detsamma gäller rasism, den ständiga över och underordningen som vi vita har gentemot övriga. Låt mig illustrera med ett exempel. Vissa kanske tycker det är kränkande att bli beskrivna med ord som ”n*ger”. Då är det viktigt för mig att ta steget tillbaka (ja, det går igen, förstår ni). Det finns ett historiskt förtryck och ordet är negativt laddat. Ta steget tillbaka och förstå det, eller i alla fall respektera det. Liknande ord gäller som ”n*gerboll”. De tycker det är rasistiskt. Sluta använda det bara. Punkt. Ifall inte ditt syfte är att trolla eller kränka, för då fortsätter du såklart att använda det oavsett. Du är ett as, med andra ord.

Det här är två exempel på självklara exempel där det är viktigt att inse sin roll. Men det finns andra. En annan, vilket jag hamnade i en diskussion i dag på Facebook. Det rörde den svenska arbetsmarknaden men började med vårt svenska CSN. Jag tänker ta vid direkt vid arbetsmarknaden för det berör också priviligier.

En person började med att kommentera hur det minsann bara är söka jobb, hen i fråga har tre jobb och så vidare. Jag försökte, dum som jag var att ge mig in i diskussionen, att balansera upp det och påtala hur vi faktiskt har skyhög arbetslöshet och det inte är så lätt. Men det fortsatte. Hen fortsatte med att ge exempel på att det faktiskt är lätt, gav exempel på ställen man kunde kolla på och så vidare.

Det här är priviligie i ett nötskal. En som har jobb, vilket är jättebra jobbet, tar sig rätten att påtala ”hallå, det finns minsann jobb”. Detta från den skyhöga position hen har. Helt enkelt, från sin posiiton på arbetsmarknaden. Missförstå mig inte, alla som har jobb har gjort ett jättearbete och inget ska tas ifrån dem. Men det handlar om att faktiskt se sin roll. Att inse hur jag faktiskt har jobb, och det är skönt. MEN att det inte är lätt, att människor är olika och att det INTE är ”lätt” för alla. Återigen, konflikten mellan arbete och inte arbete. Att du som inte har arbete på något sätt är lat, söker för dåligt och så vidare. Hen fortsatte sedan med att avvisa det där med sociala egenskaper där vi är olika, och hur vi är olika duktiga. Som om det var oväsentligt eller ”dålig ursäkt”.

Tänk om de som har jobb kunde ta steget ner från sin självgoda stege, ta steget tillbaka och inse att det inte är lätt att få jobb och människor är olika. Och att de som inte har jobb per automatik är dåliga med dåliga ursäkter.

Priviligier gäller i många olika situationer.

Arbetslösa behöver inte en ”klapp på axeln” och höra hur de minsann inte ansträngt sig i form av en pekpinne, eller att det är lätt för jag har ett arbete. Hur vore det med lite jävla hederlig medmänsklighet och stöd och hjälp istället?

 

2 thoughts on “Att se sin priviligierade roll

  1. J… fjant!
    Bemöter man alla människor som man själv vill bli bemött och respekterad så behöver man inte skämmas för att man äf man eller tänka på att man beter sig korrekt mot kvinnor eller ännu mer korkat, låter bli att ifrågasätta henne bara för att hon är kvinna.
    Surprize surprize… kvinnor ÄR INTE efterblivna småbarn som behöver särbehandlas av såna som dig!
    God Jul!

Kommentera

