Högerns två strategier

Det kan för många tyckas som att högern inför valet har en strategi, det vill säga, samma som som de haft i två val nu. Nämligen att ställa deras ”arbetslinje” mot en påstådd ”bidragslinje”.

Den existerar givetvis fortfarande och är huvudnumret. Ta till exempel Tomas Tobé, moderat utbildningspolitisk talesperson, som i Agenda i Söndags mot Ibrahim Baylan (S) när de diskuterade skolan istället ville prata om sossarnas påstådda ”bidrag”.

Det är en strategi som på sätt och vis bärit frukt ända sedan 2006. Allting handlar om att peka ut människor, utsatta människor som är inne i våra trygghetsystem (A-kassan och sjukförsäkringen) som ”bidragstagare”. Varje försök till att bry sig om dessa människor, sedan högern raserat dessa system och gjort livet till ett helvete för en massa människor, har varit att satsa på bidrag istället för jobb. De vill måla upp en hotbild, en konflikt, mellan de som jobbar (duktiga) och de som inte jobbar (värdelösa, lata). Det är i grunden en amerikansk högerstrategi. I korthet bygger den på att sätta en kil mellan de som arbetar och inte arbetar. Den som arbetar ska inte vilja betala för någon som inte arbetar. De som inte arbetar är alltså hotbilden. De som arbetar vill istället ha mer pengar i plånboken för det är ju logiskt, man ska värna om de som arbetar. Alltså, skattesänkningar blandat med nedskärningar i program för behövande, skapar en sådan konflikt. Det lyckades fantastiskt i USA (dock, mer fokus på minioriteter) och har, får vi säga, lyckats helt okej här med.  Därför använder alliansen ord som bidrag (negativt laddat) och inte vad det egentligen är, försäkringar.

Men som sagt, det är bara en strategi. De har faktiskt en till. Den går under namnet ”(S)mutskastningen av Sverige”. De vill numera måla upp en bild av att Sverige egentligen är ett skitbra land att leva i , de allra flesta är nöjda och så vidare. Därför kan du se, om du tittar tillräckligt noga, att de borgerliga numera är flitiga att på sociala medier – länka till undersökningar som säger en sak: Sverige ligger bra till i något. Det kan handla om att majoriteten ändå är nöjda med vården, svensk ekonomi är EXTREMT välskött och så vidare. Vad det nu är är mindre viktigt, det viktiga är att det är något positivt. De kallar alltså de rödgrönas kritik för smutskastning av Sverige som något. Kontentan är alltså att de är så jäkla negativa och vill misskreditera Sverige, medan landet i sjävla verket är bra i många avseenden.

Således handlar inte attackerna längre så mycket om att gå till attack mot oppositionens politik (där har de ju fortfarande strategin ovan) eller samhällsproblemen som sådana, utan att ge sig på de rödgröna för att de pekar på saker som inte fungerar speciellt bra och de vill åtgärda. Det är smutskastning numera.

Varför gör de då detta? Det kan jag inte svara på, men det känns inte orimligt att utgå ifrån att de gör det för att de håller på att förlora valet. De ligger under i valets viktigaste fråga exempelvis, och Reinfeldt är inte så jäkla populär längre. De har som bekant hotat offentliganställda med sparken. Det är inte helt stabilt, med andra ord.

Fram till valet kommer de alltså försöka få svenska folket att tycka mycket egentligen är bra och om du tycker det är bra kan du gå med i en Facebookgrupp, nyligen startad, med namnet ”ett positivare Sverige”. Thomas Böhlmark (M) har redan länkat för Sverige behöver mer positivt tänkande, tycker han. De som tycker mycket kan bli bättre och klagar på saker som ojämlikhet, urholkad välfärd och så vidare, är egentligen bara dysterkvistar.

Smutskastning blir alltså ett sätt att göra verkligheten till sin. Allt är frid och fröjd och säger du något annat, då kastar du skit.

Vi får väl se hur det går. Men att som regering framstå som nöjd och glad med över 8% arbetslöshet bland annat, känns på förhand som väldigt korkat.

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s