Den ”lata generationen”

Det finns en tendens från medelålders vuxna att göra en poäng av hur nästa generation är. Slutsatserna brukar ofta landa i att den senaste generationen är, vi 90-talister, är lata, inte vill kämpa för något och mer ”känner efter”. Hur man än vrider på det landar man där.

Jenny Strömstedt, krönikör hos Expressen, skriver idag i sin krönika ungefär det. Till sin hjälp har hon kanske två eller tre exempel som hon, får man väl hoppas, inte hittat på:

I veckans nyhetsrapportering om skolans kris efter Pisa-haveriet konstaterar lärare på flera olika skolor att det nog finns faktorer som inte har med skolan att göra som får effekt på resultaten. ”Den nya generationen barn har inte samma uthållighet. De tröttnar snabbare på en aktivitet, säger en fritidspedagog som jobbat i 40 år på låg- och mellanstadiet. De börjar med att fråga i stället för att ta reda på svaret själva. De kräver mycket mer vuxenhjälp”.

Det är ofta tråkigt att nöta mattetabeller. Om man känner efter. Samtidigt berättar en bekymrad trafikskolelärare att uppemot hälften av alla körkortsaspiranter som tar teoriprovet för första gången kuggar. Studenterna tycker att det är tråkigt att plugga och testar om det går ändå, påstår han. De kanske kände efter att det var roligare att spela.

[..]

Det är vabruari och verkligt grått och dystert överallt söder om Dalälven och jag möter en ung mamma på torget som varit hemma med sin nioåriga dotter hela dagen. ”Vi kände efter i morse och bestämde oss för att ta en extra mysvabdag hemma”, säger hon och ler mot sin dotter som studsar runt på den uppblötta gräsmattan bredvid gångvägen. Jag går in i affären för att handla mjölk och stöter på en ännu yngre bekant över de styckfrysta hallonen.

[..]

De är luststyrda, visar generationsforskarna. De har en osviklig ”känna-efter” radar som med föräldrarnas hjälp är kalibrerad på att undvika allt som smärtar och är tråkigt och som leder till personliga uppoffringar.

Där har ni allt sammanfattat. 90 tals generationen är värdelös. De är lata och här har ni några bevis för det. Vi kan bortse ifrån att hon tar sig rätten att bara ta ett exempel från någon hon mött, utan att ha en aning om personens livssituation som sådan och som kan påverka.

Personligen börjar jag bli lite trött på sådana här typer av texter. De bygger bara på att medelålders vuxna ska tala om hur den här generationen är och med en föraktfull ingång. Den finns där från början. Min ingång är annars ganska enkel. Varje generation är olika, vilket beror på olika saker förstås. En del är att utvecklingen går framåt och att föräldrarna i många fall har det bättre än vad deras föräldrar hade. Därför får deras barn det bättre. Det präglar givetvis varje generation. Och det har förstås präglat min generation (jag är född 92). Om vi är latare än föregående? Nej, i grunden inte. Men vi har lite olika referenspunkter. Vi har lite olika perspektiv på saker för att samhället går framåt och vi är födda i ett annat samhälle. Svårare än så är det inte. Man präglas som bekant av sin omgivning.

Nu skulle jag kunna ge mig på Jenny Strömstedts generation och minsann genom anektodisk bevisföring tala om hur den här. Inte för att jag vet, utan snarare för att jag ”hört” om enskilda exempel och då måste det vara så. Inte heller för att jag har någon större aning, då jag själv är född på 90-talet. Men jag vill inte göra samma misstag, jag vill inte vara lika ohederlig.

Men, för all del, fortsätt slå in öppna dörrar och tala om hur förskräcklig vår generation är. Det verkar konstruktivt.

Och framför allt, fortsätta lämna ute oss som är födda in i den generationen.

För vi har nog ingen aning.

Vi vill som bekant bara ”känna efter” och är lata.

Kommentera

