Vilka jag inte kommer rösta på i EU-valet

Jag har alltid sett mig själv som kritisk till den Europeiska Unionen. Inte för att jag har något emot den som sådan, eller själva idén om samarbete kring viktiga frågor. Snarare har min kritik alltid handlat om att EU gör för mycket, ibland fel saker och att makt förskjuts till en elit i Bryssel från folket i medlemsstaterna. Dessutom ser jag med oro hur EU har blivit en egen union där fri rölighet råder, vilket är bra, men samtidigt som den bygger murar runt Europa mot resten av världen och gör det svårare för människor att ta sig hit. Dessutom tycker jag inte att vi ska ha en egen valuta,

Det här är i kortaste ordalag min syn på EU. Jag har utefter det också försökt hitta ett parti och länge sett Vänsterpartiet som det självklara valet. De blandar kritik mot EU med att arbeta för bra saker som miljö och vara progressiva i kvinnors rätt och så vidare. Det är naturligtvis ingen lätt avvägning att å ena sidan vilja går ur EU, men å andra sidan bli invald och då kunna arbeta för de progressiva värderingarna. Det var en avvägning jag trodde Vänstern klarade av bra. Kanske var jag naiv, eller så var jag dåligt påläst. Hur som helst, RFL har granskat hur de olika partierna har röstat och kommer rösta när det gäller HBT-personers rättigheter och det är ingen rolig läsning. Vänsterpartiet hamnar på 80 procent och bara SD, KD och Junilistan hamnar sämre till. Det gör mig lite förtvivlad och försvaret för deras röstning ännu mer:

Vänsterpartiet säger nej anmärkningsvärt ofta. Det är lite förvånande att ett parti som generellt kopplas ihop med ett starkt stöd till hbtq-personer anser att andra saker ofta väger tyngre i Europaparlamentet

[..]

RFSL:s slutsats är att EU-skeptiska partier är mindre benägna att ge stöd åt beslut i hbt-frågor på EU-nivå eftersom de vill begränsa EU:s makt generellt. V:s EU-kritik hindrar alltså partiet från att driva hbt-frågor som de står bakom nationellt.

[..]

Vi var naturligtvis positiva till att inkludera könsidentitet, men vi är kritiska till EU:s övergripande asylpolitik, som inkluderades i hela paketet, säger Malin Björk som är förstanamn på Vänsterpartiets EU-lista och som jobbat för partigruppen i Bryssel sedan 2009.

V avstod också från att rösta om en resolution om att underlätta för hbt-familjers möjligheter att röra sig fritt över gränserna, och var enda svenska parti som röstade nej till ett förslag om pengar till ett projekt mot diskriminering på grund av sexuell läggning. Här hävdar Malin Björk att motståndet från V i själva verket handlade om att inte tillräckligt öronmärktes för hbt-frågor.

I enkätsvaren har endast 3 av 9 V-kandidater svarat ja på frågan om att införa en gemensam lagstiftning mot homofobiska och transfobiska hets- och hatbrott.

Kriminallagstiftning är väldigt speciell, frågan är om man verkligen vill ha en EU-lagstiftning, vi vill att man på nationell nivå stärker lagstiftningen, säger Malin Björk.

Här har vi återigen den här avvägningen. Vänsterpartiets argument för att inte rösta för en resolution som på ett tydligare sätt ger HBT-personer samma rättigheter är att det ska inte EU bestämma. Det finns mycket EU inte ska bestämma, men jag tycker att är det något EU ska verka för är det människors lika rättigheter och möjligheter. Det bör inte vara en nationsfråga. Människors lika värde ska gälla, i min idealvärld, så väl som i Sverige som i Polen och för mig är det självklart att ett vänsterparti ska bidra till det.  Visst, det juridiska kring ett lagförslag och som ska gälla i alla EU-länder går det att ha synpuknter på. Dels på utformningen men även på om det är möjligt. Det förklarar dock inte varför de röstade emot att HBT-personer ska lättare kunna röra sig över gränserna. Då hänvisar man helt plötsligt till att för lite pengar öronmärktes. Hos mig låter det snarare som att eftersom de inte fick allt de ville ha, ville de inte ha något, och förvägrade istället dessa människor rätten att lättare röra sig över gränsen. I ett reaktionärt EU styrt av en konservativ majoritet bör ändå ett sådant förslag ses som progressivt och något att stödja.

 

Men Vänsterpartiet klarade inte det. De klarar helt uppenbart inte att å ena sidan vara kritiska mot EU men samtidigt när EU erbjuder en resolution om människors lika värde som de nationellt talar så varmt om, kan de inte stödja den.

Jag kan inte stödja ett parti som så uppenbart gått fel i sin EU-kritik som stoppar dem ifrån att stödja en resolution för människors lika värde. Det går inte.

Vad jag kommer rösta på istället? Jag vet inte, det är möjligt att jag kryssar en mijlöpartist då jag tycker flera av deras kandidater har dels en sund EU-kritik, glasklara i den fria rörligheten och kvinnor och HBT-frågor. Det som dock oroar mig är deras syn på ojämlikhet och om de kommer stå upp mot att människor kan utnyttjas (exempelvis när det gäller arbetskraftinvandringen).  Eller kryssar jag en progressiv socialdemokrat med risk för att de sviker när det väl gäller i frågor som TTIP och deras vilja att flytta mer makt till Bryssel.

Jag vet inte vad det blir ännu, men Vänsterpartiet gjorde valet lite lättare i alla fall.

 

Kommentera

