Antirasism och maktperspektivet

Antirasism är ett ständigt debatterat ämne med fascistframgångar runt om i Europa. En av de saker jag reagerade på den gångna veckan är Ida Ali Lindqvist i DalaDemokraten där hon skriver om moderata riksdagsledamoten, Hanif Bali, som jag tycker slår väldigt. Hon skrev bland annat så här:

Han som rasifierad verkar inte vilja, eller så inser han inte, att han faktiskt är ett offer för vitheten. Offer i den bemärkelsen att han hjälper moderaterna med att bedriva en politik som slår mot sådana som han själv. Med det vill jag betona att jag inte menar att Bali inte vet vad han pysslar med, eller att rasifierade är en ”homogen grupp”, där alla upplever samma sak och tycker likadant. Självklart beror detta på klass, vilken social grupp en tillhör och vilka intressen som driver den.

[..]

Så nu när jag tänker efter: Det är inte ett dugg synd om Hanif Bali. Det är nog mig själv det är synd om. Som känner sorg över en människas politik som han själv är fullständigt nöjd med. Detta trots att högerextremismen breder ut sig och som fler och fler människor blir måltavlor för.

I grunden förstår jag någonstans vart hon vill komma. Hon tycker att Bali, trots invandrarbakgrund, kämpar emot sina egna intressen och försöker läxa upp honom i det faktumet. Det är här det blir konstigt. Bali anklagas för att på nåt sätt personifiera ”vithetsnormen”. Hon kopplar hans invandrarbakgrund till åsikter. Det är att gå över någon slags gräns, tycker jag. Bali tycker det han tycker, ja. Han är invandrare, visst. Vi vet det. Om jag ska vara helt ärlig tycker jag Hanif Bali med sina oändliga klavertramp är högst olämplig som representant för Sveriges riksdag och jag håller, föga förvånande, sällan med honom. Det är inget konstigt. Men om vi bortser ifrån det, och Lindqvists klavertramp tycker jag det finns något viktigt att hämta här: Nämligen antirasismen med makt och privilegier i fokus. I min värld är det svårt att kombinera antirasism med några huvudsakliga antaganden:

  • Som vit och heterosexuell man har jag fötts med privilegier. Jag är högst upp i den där pyramiden. Det innebär inte att jag inte kan fara illa, men jag har de facto en privilegierad position.
  • Det finns en maktstruktur och har funnits i alla tider där vita haft alla privilegier (läs historia, för fasen).
  • Det innebär inte att man som i princip i toppen av pyramiden är en sämre antirasist. Så kan det vara men det behöver inte bli så. Allt hänger på hur MEDVETEN man är om de privilegier man har.
  • Är man då en ”sämre” antirasist om man inte ser dem? Nej, det går så klart inte att säga. Men jag tror det blir svårare.

För mig är det grunden i antirasismen. Jag tycker inte det går att bortse ifrån detta i sin antirasism. Om man inte kan se sina privilegier eller något slags maktperspektiv. Hur blir det då? Jag har märkt att många inom högern ser rött när vänstern pratar om hudfärg och vill nästan göra gällande att vi är som rasisterna. Bali skrev exempelvis i sitt svar på SVT Opinion till Lindqvist om hur vänstern är besatta av människors hudfärg. Nu förstår jag visserligen Balis frustration, då jag tycker hon gick klart över gränsen, men jag skulle önska att han men även många andra inom högern förstod att det handlar om makt. Det handlar egentligen inte om att stirra sig blinda på hudfärg utan att faktiskt se, att med hudfärg kommer makt och så har det varit i alla tider. Det går inte att blunda för. Att låtsas som det regnar, som om makt inte existerande eller strukturer, vore att i princip negligera hela eller i alla fall stora delar med problematiken med rasism.

Men Hanif Bali och många med honom inom högern ser det inte så utan ser egentligen bara en massa individer. Det beklagar jag. Det gör dock inte och det är det viktigaste, att Bali förtjänar att bli förminskad så pass som han blir i Lindqvists text. Det gör ingen.

Jag skulle dock önska att många inom högern tog sin en funderare kring privilegier, läste lite historia och såg sin egen roll, eller i alla fall förstod vad som menades. För det handlar om makt. Och ja,för att det finns andra saker än individen.

Du kommer inte runt det.

 

 

 

Kommentera

