Det Molly Sandén gör är viktigt

Molly Sandén är lika gammal som mig och vi fyller år på samma dag. Det är fullständigt irrelevant från det jag ska skriva men det är rolig kuriosa. Hon har i alla fall flyttat och gör det mesta nuförtiden i USA. Under sitt liv och sin barndom har hon blivit hånad för sin vikt. Det här förklarar hon i en intervju med Aftonbladet: 

Det fanns kommentarer på nätet om hur äcklig jag var, att jag såg ut som en gris och varför man inte skulle ligga med Molly Sandén. Det var så fruktansvärt att sitta och läsa det där. Till slut blev alla de där orden sanning i mitt huvud.

Jag minns exempelvis när hon ställde upp i programmet Let´s Dance och det blev massa tal om hennes vikt. I den utseendefixerade värld vi lever i och med sjuka normer där i synnerhet kvinnor ska se ut på ett visst kommer sådant som ett brev på posten. Det är tyvärr en naturlig del. Vi har fortfarande inte kommit tillräckligt långt. Kvinnor bedöms fortfarande framför allt utifrån hur de ser ut, snarare än vad de presterar. Nu har i alla fall Sandén fått nog:

Det senaste året har Molly Sandén jobbat till och från i Los Angeles. Där har hon fått utstå desto mer viktgliringar från branschhöjdare med uppmaningar att gå ner tio kilo för att lyckas.

I dag har hon landat. Och vill ge en rejäl känga till alla kritiker.

Därför visar hon sig naken i sin nya musik­video, som Nöjesbladet premiärvisar i dag.

– Det var en sådan stor grej, eftersom jag varit så otrygg i min kropp. Delvis är det symboliskt, att du lämnar det jobbiga bakom dig, att jag klär av mig det livet, står naken och bara accepterar den jag är.

Det här är så fantastiskt modigt och förtjänar all respekt. Alla orkar inte det. Ingen kan liksom begära att man efter ha blivit nedtryckt ska resa sig, och göra någon slags revansch och våga tycka om sig själv. Men hon orkar. Framför allt är det viktigt ur hennes perspektiv så klart men samtidigt, som en effekt av hennes status, hjälper hon en massa unga tjejer därute.

Hon hjälper dem, helt enkelt, att inse att de duger som de är. Oavsett vad vårt sjuka ideal och normer säger. Visst, Molly Sandén förändrar inte normer (ingen kan göra det på egen hand) men hon gör någonting extremt viktigt med det inflytande hon ändå har.

För det förtjänar hon faktiskt bara hyllningar.

PS. Här kan ni se hennes musikvideo

Kommentera

